BTK 2010 İkinci Çeyrek (Q2) Pazar Verileri

Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurulu (BTK) 2010 ikinci çeyreğine ait üç aylık pazar verileri raporunu yayınladı. Raporda sabit pazara ait verilerden mobil pazar verilerine, internet ve genişbant verilerinden altyapı ver rehberlik hizmetleri verilerine dek pek çok farklı alandaki rakamlara yer veriliyor.

BTK 10 Ağustos 2010 tarihinde yayınladığı yılın ikinci çeyreğine ait üç aylık pazar verileri raporu ile, bilişim sektöründe yer alan firmalardan elde edilen verileri bir araya getiriyor. Pazardaki büyük oyuncuların istihdam miktarlarından yaptıkları yatırım harcamalarına, güncel abone sayılarından net karlılıklarına dek pek çok verinin yer aldığı rapor sektördeki gelişmelere de ışık tutuyor.

Raporda yer alan birkaç veriye kısaca göz atacak olursak örneğin sabit telefon hattı abonelerinin 2004 yılından beri sürekli azaldığını görüyoruz. 2004 yılında % 27 yani 19 milyon olan sabit hat abonesi sayısı, 2010 Mart ayı itibarıyla nüfusun % 23’üne yani 16,5 milyona gerilemiş durumdaydı. Bu gerileme şu anda da sürmekte ve Haziran 2010 itibarıyla gelinen rakam 16,3 milyon. Bu abonelerin yüzde 43’si Klasik Hat tarifesini kullanırken yüzde 29’ü ise Standart Hat, yüzde 25’i ise Ev/İş Avantaj tarifelerini kullanıyor.

 2010 İkinci Çeyrek Pazar Verileri – 2

Sabit taraftaki yatırıma bakıldığında ise tıpkı ilk çeyrekte olduğu gibi geçen yılın ikinci çeyreğine kıyasla bu senenin ikinci çeyreğinde düşüş olduğu gözleniyor. 2009 ikinci çeyreğinde 340 milyon TL olan yatırım miktarı 2010 ikinci çeyreğinde 232 milyon TL olarak gerçekleşmiş. Birinci çeyrekler kıyaslandığında da yatırımın152 milyon TL’den 103 milyon TL’ye düştüğü gözleniyordu.

Raporda yer alan bir diğer ana başlığa bakıldığında genişbant internet erişiminde rekabetin gelişmeye devam ettiği gözleniyor. 2010 yılının ilk çeyreği itibariyle genişbant pazarında dikkati çeken en önemli gelişmeler DSL abonelerinin artmaya devam etmesiyle birlikte, yüksek hızlı veri alımı ve iletimine imkân sağlayan fiber teknolojilere de yatırım yapılması ve abone sayılarındaki artışlardı. Bu trend aynen devam ederken kablo internet abone kazanım hızının ise yavaşladığı görülüyor.

Ayrıca mobil genişbant pazarındaki abone artışının bu çeyrekte de devam ettiği görülmekte. Buna ek olarak 2010 ilk çeyreğinde sektörde elektrik hatları üzerinden genişbant internet (PLC – Power Line Communication, BPL – Broadband Power Line) hizmetlerinin sunulmaya başlandığı ve bu hizmetlerde az da olsa bir talep olduğu gözlemlenmekteydi. Bu hizmete olan talep küçük artışlarla ikinci çeyrekte de devam ediyor.

BTK’nın yayınladığı raporda Türkiye’de ve AB ülkelerinde, mobil internet hariç olmak üzere genişbant internet bağlantı çeşitleri dağılımına da yer verilmekte. Türkiye’de genişbant abonelerinin %95,3’ü xDSL teknolojisini kullanırken, AB ortalaması Ocak 2010 itibariyle %79 olarak gerçekleşmiş. Ocak 2009 tarihi itibariyle AB ülkelerinde ortalama olarak %15,3 oranı ile kablo internet bağlantısı tercih edilirken, Türkiye’de ise kablo internet hizmetinin genişbant içindeki payı 2010 yılı ikinci çeyreğinde yalnızca %2,8’e çıkmış durumda.

 2010 İkinci Çeyrek Pazar Verileri – 3

15. İzleme Raporu verilerine göre AB’de %2 olan fiber internet pazar payı Türkiye’de %1,5 olarak gerçekleşmiştir. Sonuç olarak Türkiye genişbant abone pazarında 2010 yılı ikinci çeyreğinde bir önceki çeyreğe göre fiber ve kablonun abone pazar payları, xDSL aleyhine yüzde olarak artış göstermeye devam etmişti.

Raporda yer alan verilere göre 2010 yılı ilk çeyreği itibariyle Türkiye’deki internet abone sayısı 7,4 milyonu aşmış durumdaydı. İkinci çeyrekte bu rakam 7,7 milyonu aştı. Türkiye’de internet aboneliğinde 2010 yılının ilk çeyreğinde, bir önceki üç aylık döneme göre yaklaşık %4,3 artış gerçekleşmiş olup; fiber, xDSL, mobil ve kablo internet abonelerinin artmasıyla birlikte internet abone sayılarındaki genel artış eğilimi de devam etmiş. Yine BTK raporuna göre toplam internet abone sayılarının yıllık büyüme oranı ise %25,3 olarak gerçekleşmiş durumda Bu oran bir önceki çeyrekte %21,6 olarak gerçekleşmişti.

Hızlara göre sabit genişbant abonelerinin dağılımında ise enteresan görüntü devam ediyor. Bir önceki çeyrekte abonelerin yüzde 50,8’i en düşük bağlantı hızı olan 1Mbps hızını tercih ederken yüzde 42,3’ü ise sunulan en yüksek hız olan 8Mbps’yi tercih ediyordu. 2010 ikinci çeyreğinde de abonelerin yüzde 42,4’ü en düşük bağlantı hızı olan 1Mbps hızını tercih ederken yüzde 50,2’si ise sunulan en yüksek hız olan 8Mbps’yi tercih ediyorlar. Arada kalan hızlara ise talep son derece düşük.

BTK raporunda ayrıca Türkiye’deki genişbant abonelerinin işletmeci bazında dağılımına da yer verilmekte. Alternatif işletmecilerin pazar payı 2010 yılı Haziran sonu itibariyle %6,2 olarak gerçekleşirken, pazarda fiber ve mobil genişbantın da etkisi ile birlikte TTNet’in pazar payı %78,6 seviyelerine gerilemiş durumda. TTNet’in pazar payı bir önceki çeyrekte %81,2’ydi.

Ancak bu noktada asıl TTNet’ten pay çalan mobil genişbant gibi gözüküyor zira 2009 ikinci çeyreğinde henüz 3G servisler çıkmamışken TTNet’in pazar payı %91,5 civarındaydı.  Mobil genişbant internet hizmetlerinin pazar payı %11’e yaklaşmıştır. Kablo internet hizmeti sunan işletmecilerin pazar payı ise %2,5’e yükselirken, fiberin pazar payı %1,3 olarak gerçekleşmiştir.

2009 yılı Temmuz ayı itibariyle sunulmaya başlanan 3G hizmetleri kapsamında mobil işletmecilerinden edinilen verilere göre ise 2010 yılı ilk çeyrek itibariyle mobil genişbant internet abone sayısı 640.000 civarındaydı. İkinci çeyrekte bu rakam 832.000’e yükselirken bu dönem içerisinde toplam mobil genişbant internet kullanım miktarı 2.568 TB’ta (Terabyte) ulaştı.

 2010 İkinci Çeyrek Pazar Verileri – 4

BTK’nın yayınladığı pazar verilerinde en önemli başlıklardan birisi de mobil pazara ait veriler. Rapora göre Haziran 2010 itibariyle Türkiye’de %86 penetrasyon oranına karşılık gelen toplam 61,5 milyon mobil abone bulunmakta. Bu rakamlar bir önceki çeyrek ile hemen hemen aynı. 2010 ilk çeyreğine ait dikkat çeken bir nokta ise daha önceki dönemlerde sürekli artış eğiliminde olan mobil abone sayısı ve penetrasyon oranının 2009 yılı başından itibaren artış eğiliminin durması ve hafifçe düşüş eğilimine girmesi.

Söz konusu düşüşün, numara taşınabilirliği ile birlikte işletmeciler tarafından sunulan “her yöne” tarifeleri nedeni ile kullanıcıların ikinci aboneliklerini iptal ettirmesi sonucu gerçekleştiği değerlendiriliyor. Bununla birlikte; 2009 yılı Temmuz sonunda başlayan 3G hizmetleriyle 3G abone sayısı Haziran ayı sonu itibarıyla 11,4 milyonu aşmış durumda. Bu rakam Mart ayı sonu itibariyle yaklaşık 8,7 milyon civarındaydı.

Raporda ayrıca Türkiye’deki mobil abonelerin abonelik türlerine göre dağılımına da yer verilmekte. 2010 yılı ilk üç aylık döneme bakıldığında mobil abonelerin yaklaşık %74’ünü ön ödemeli abonelerin oluştururken ikinci çeyrekte bu oran 72,1’e gerilemiş durumda. Son bir yıl içerisinde faturalı abonelerin oranının %21,9’dan %27,9’a çıkması mobil operatörlerin faturalı hatlara verdikleri önemi göstermesi açısından önemli.

Son olarak BTK raporunda mobil operatörlerin abone sayılarındaki değişme ve pazar payları da çarpıcı bir sonuç ortaya koyuyor. 2010 yılının ikinci üç aylık döneminde, önceki üç aylık döneme göre abone sayıları bakımından Turkcell’de %1, Avea’da %1,5 azalma görülürken, Vodafone’da ise %2,6 oranında artış gerçekleşmiş durumda.

Toplam 69 sayfadan oluşan ve son derece detaylı hazırlanmış olan BTK 2010 ikinci çeyreğine ait üç aylık pazar verileri raporuna kurulun sitesinden ulaşmak mümkün.

Kaynak: Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu

Sektörel Araştırma ve Stratejiler Dairesi Başkanlığı

Bir Cevap Yazın

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: